elektrostymulacja efekty

Elektrostymulacja EMS efekty – wpływ na kolana

Elektrostymulacja EMS i jej prozdrowotne efekty cenione są od lat w wielu dziedzinach życia. Dzięki swoim leczniczym właściwością prądy stosuje się w fizjoterapii i rehabilitacji już od 1960 roku. Wykorzystuje się je między innymi w celu wzmacniania i budowania mięśni, korekcji postawy oraz w leczenia bólu pleców, barków i kolan. Istotnym jest fakt, że ćwiczenia za pomocą elektrostymulacji EMS są w pełni bezpieczne i nie obciążają stawów. Mogą je wykonywać osoby w różnym wieku i z różnym doświadczeniem sportowym. Zarówno profesjonaliści, jak i osoby początkujące zapewnią sobie wiele korzyści regularnie ćwicząc EMS. Jedną z tych korzyści jest pozytywny wpływ EMS na kolana, co przejawia się wzmocnieniem, stabilizacją oraz zwiększeniem siły.

Przedmiot i opis badania

Efekty elektrostymulacji EMS w leczeniu kontuzjowanych kolan, poprzez wzmacnianie mięśnia czworogłowego uda zostały zbadane w 2006 r. w Instytucie Sportu INSERM/ERM Dijon we Francji. Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki tych badań. (Link)

“Zbadaliśmy wpływ 4-tygodniowego roztrenowania, po 8-tygodniowym programie treningowym elektrostymulacji EMS na zmiany w sile mięśni oraz właściwościach nerwowych i mięśniowych prostowników kolana. Dziewięciu mężczyzn uczestniczyło w programie szkoleniowym składającym się z 32 sesji treningu izometrycznego EMS w okresie 8 tygodni. Wszystkich uczestników testowano przed i po 8 tygodniach treningu EMS, a następne testy miały miejsce po 4 tygodniach roztrenowania.”

Anatomiczny obszar przekroju mięśnia czworogłowego (ACSA) oceniono za pomocą obrazowania ultrasonograficznego, czyli technologii opartej na ultradźwiękach. Jest to metoda umożliwiająca uzyskanie obrazu przekroju badanego obiektu, a charakteryzuje się ona bardzo dużą dokładnością (od 0,1 mm).

Wyniki badań wpływu prądów na kolana

Poniżej szczegółowe wyniki badań nad efektami zastosowania elektrostymulacji EMS na mięsień czworogłowy uda:

“Aktywność elektromiograficzną (EMG) i aktywację mięśni uzyskane podczas maksymalnych skurczów dobrowolnych (MVC) wykorzystano do zbadania adaptacji neuronalnych. Po treningu dobrowolny moment obrotowy prostowników kolana wzrósł znacząco o 26%. Przyrostom momentu obrotowego towarzyszył wzrost aktywności vastii EMG znormalizowanej do odpowiednich fal M (+43%). Ponadto zaobserwowano wzrost aktywacji mięśni (+6%) i wzrost aktywacji mięśnia czworogłowego ACSA (+6%). Po roztrenowaniu, MVC prostowników kolana, aktywność vastii EMG oraz aktywacja mięśni i ACSA mięśnia czworogłowego zmniejszyły się znacząco odpowiednio o 9%, 20%, 5% i 3%. Z kolei wartości MVC prostowników stawu kolanowego pozostały znacząco podwyższone (14%) powyżej poziomu wyjściowego pod koniec okresu roztrenowania. Było to związane z większym ACSA mięśnia czworogłowego (+3%), ale nie z wyższą aktywacją nerwową.”

“Doszliśmy do wniosku, że dobrowolne straty momentu obrotowego obserwowane po roztrenowaniu można przypisać zarówno zmianom nerwowym, jak i mięśniowym. Zachowanie rozmiaru mięśni może wyjaśniać wyższe wartości MVC prostowników kolana obserwowane po zaprzestaniu treningów, w porównaniu z wynikami przed treningami.”

Elektrostymulacja EMS i jej efekty

Wyniki opisanego powyżej badania potwierdziły, że elektrostymulacja EMS daje świetne efekty w leczeniu dolegliwości bólowych kolan. Pomaga wzmocnić kolana nie tylko osobom kontuzjowanym, zmagającym się z problemami po przebytych urazach, ale również osobom zdrowym. Powinny korzystać z niej osoby uprawiające sporty takie jak jazda na rowerze, jazda na nartach, czy bieganie. Regularne treningi EMS pozwolą Ci wrócić do zdrowia po przebytej kontuzji, wzmocnić organizm oraz uchronić się przed niepotrzebnymi urazami. Ćwicz tylko 20 minut 1 raz w tygodniu, ciesz się trwale pełnią zdrowia i nie trać czasu na dojazdy. Dzięki naszej ofercie możesz korzystać z treningu metodą elektrostymulacji EMS bez wychodzenia z domu!

Czytaj dalej powiązane artykuły naszego Bloga: Trening EMS na bóle bioder i kolan.

Obserwuj Impulse Therapy również na Twitter oraz LinkedIn.